پدرخوانده یکی از سناریوهای محبوب مافیاست؛ یک بازی گروهی و استدلالی که نبرد بین اقلیت آگاه(تیم مافیا) و اکثریت ناآگاه(تیم شهروند) را شبیهسازی میکند.
11 بازیکن در بازی وجود دارند که در 3 ساید تقسیم میشوند:
- ساید مافیا: پدرخوانده, ماتادور, ساول گودمن.
- ساید شهروندان: دکتر واتسون, همشهری کین, لئون, کنستانتین, شهروند ساده
- ساید مستقل: نوستراداموس, جک گنجیشکه, شرلوک هولمز.
*در هر بازی میتوانید تنها یک نقش مستقل را قرار دهید.
در حالی که 11بازیکن در روز نقش شهروندان را بازی میکنند, در فاز شب نقاب از چهره برمیدارند و از قابلیتهای ویژه خود استفاده میکنند. در این بین, بازیکنان به روشهای مختلف از بازی خارج میشوند تا در نهایت یکی از تیمها برنده اعلام شود.
هدف تیم مافیا حذف شهروندان و هدف شهروندان پیدا کردن مافیا و بیرون کردن آنها از بازی است.
بازی از دو فاز روز و شب تشکیل میشود. در فاز روز هر بازیکن در یک نوبت 40 ثانیهای صحبت و تارگتهای خود را اعلام میکند. سپس بازیکنان در فرایند اتهام زنی٬ به چالش کشیدن، دفاع و رای گیری تلاش میکنند اعضای مافیا را کشف کنند. در فاز شب هریک از نقشها جداگانه از خواب بیدار میشوند و از قابلیتهای ویژه خود استفاده میکند.
نکات مهم در بازی:
- اطلاق نقش ممنوع: تحت هیچ شرایطی نباید به نقش خود اشاره کنید.
- فقط در تِرن(turn) خود صحبت کنید.
- اَکت(act)(صحبت, لایک, دیسلایک) در دفاعیه بقیه بازیکنان ممنوع است.
مراحل بازی پدرخوانده:
- اولین قدم برای شروع بازی پخش کردن نقش توسط گاد(گرداننده) است. برای این کار میتوانید از اپلیکیشنها یا کارتهای بازی استفاده کنید.
- آسانترین و کاملترین اپلیکیشن بازی “پدرخوانده|دستیار مافیا” است که آموزش و نکات نقشها و همچنین قابلیت مدیریت بازی و اتفاقات شب را دارد. همچنین در این اپلیکیشن میتوانید با سناریوهای متعدد بازی مافیا مانند شب های مافیا, بازپرس و پدرخوانده بازی کنید.
روز معارفه:
بازیکنان که حالا از نقشهای خود آگاه هستند (*اعضای تیم مافیا یکدیگر را نمیشناسند) 30 ثانیه فرصت دارند تا خود را معرفی و تارگتهای خود را اعلام کنند.
نکات مهم:
1. روز معارفه چالش ندارد.(چالش=30 ثانیه تایم برای صحبت خارج از نوبت اصلی)
2. رای گیری در پایان روز معارفه انجام نمیشود.
شب معارفه:
-نقش مستقل بیدار میشود و استعلام میگیرد.
*نقش مستقل تنها نقشیست که در شب معارفه اجازه فعالیت دارد.
-تیم مافیا بیدار میشوند و یکدیگر را شناسایی میکنند.
روز اول:
-بازیکنان در تایم حداکثر 40 ثانیه در مورد اتفاقات بازی و تارگتهای خود صحبت میکنند.
-هر بازیکن میتواند در خارج از نوبت خود یکبار چالش بگیرد و 30 ثانیه صحبت کند.
-در اتمام روز(بعد از صحبت کردن همه بازیکنان) رایگیری انجام میشود.
رایگیری:
+بازکنان به تارگتهای خود رای میدهند.
+بازیکن(یا بازیکنانی) با بیشترین تعداد آرا از خود دفاع میکنند.
+برای خروج بازیکنانی که به دفاع میروند دوباره رایگیری میشود.
+بازیکنی که رای خروج میآورد کارت حرکت آخر برمیدارد
شب اول:
-نقشهای دارای قابلیت به ترتیب زیر بیدار میشوند و از قابلیتهای خود استفاده میکنند.
-گروه مافیا, دکتر, لئون, همشهریکین, کنستانتین.
روز دوم:
-گرداننده کشته(/کشتههای) شب را اعلام میکند.
-اگر بازیکنان درخواست استعلام وضعیت(2 بار در کل بازی) داشته باشند, گرداننده ساید بازیکنان خارج از بازی را اعلام میکند.
تکرار روزها و شبها تا جایی ادامه پیدا میکند که:
1. تعداد مافیاها و شهروندان برابر شود => مافیا برنده میشوند.
2. تعداد مافیاها بیشتر از تعداد شهروندان شود => مافیا برنده بازی میشوند.
3. تمام اعضای تیم مافیا از بازی خارج شوند => شهروندان برنده بازی میشوند.
4. فقط 2 شهروند و یک مافیا در بازی بمانند(chaos=کِیآس)
-در این صورت 3 بازیکن 2 دقیقه فرصت دارند تا با یکدیگر صحبت کنند و اخرین عضو تیم مافیا را پیدا کنند.
در پایان دو بازیکنی که به شهروند بودن یکدیگر اطمینان دارند با یکدیگر دست میدهند.
+اگر هر دو شهروند باشند, شهروندان برنده میشوند.
+اگر یکی از آنها مافیا باشد, مافیا برنده بازی میشود.