تاریخچه ساخت بازی مافیا:
تاریخچه بازی مافیا از بهار 1986 شروع شد. دیمیتری دیویدف(Dmitry Davidoff),دانشجوی رشته روانشناسی, در تلاش بود تا دو سال از تحصیلش در مقطع کارشناسی را با پروژه بازی مافیا در یک سال جمع کند. او این بازی را با آموزش برای دانشآموزان دبیرستانی در سال ۱۹۸۷ طراحی کرد. یکی از اهدف دیویدف از ساخت این بازی ترغیب بازیکنان برای پذیرفتن اشتباهات خود بود که در نهایت تبدیل به یک از اصلیترین چالشهای او شد. این ایده که بلافاصله در دانشگاه, مدارس, خوابگاهها و کمپهای تابستانی محبوب شد و در دهه 1990 به سایر نقاط اروپا و سپس ایالات متحده راه یافت.
مدتی بعد از ابداع بازی مافیا در روسیه, یکی از نویسندگان بازی مفهوم گرگنما(werewolf) را به بازی اضافه کرد؛ زیرا باور داشت مفهوم گرگنما با ایده دشمنان پنهان شهر که در طول روز عادی بنظر میرسند مطابقت بیشتری دارد. در آمریکا بازی گرگینه (werewolf) بیشتر محبوب شد. این بازی نیز دقیقا مانند مافیاست با این تغییرات که شهروندان، روستاییان و مافیاها گرگینه هستند. بازی گرگینه در رویدادهای فناوری مهم مانند کنفرانسهای مختلف بازی، ایتک و غیره گسترش پیدا کرد. به واسطه این بازی، کتابهای آموزشی مختلفی با عنوان ارتباطات غیرکلامی تدوین شد.
تاریخچه مافیا در ایران:
این بازی برای اولین بار در دهه 80 از طریق جمعهای دانشجویی با نام “دزد و پلیس” پا به ایران گذاشت. با وجود محبوبیت روز افزون بازی مافیا, رسانه رسمی تلوزیون در سال 1399 تصمیم به پخشبرنامههایی با این موضوع گرفت و باعث شناخته شدن مافیا به شیوه امروزی شد. در پی پخش بازی مافیا از تلوزیون سعید ابوطالب, کارگردان و نویسنده ایرانی, برنامه شبهای مافیا را برای شبکه خانگی فیلیمو تولید کرد.
برای یادگیری سناریوها،و قابلیت نقش ها در بازی مافیا به شیوه متفاوت میتوانید از اپلیکیشن های موجود استفاده کنید که :
آسانترین و کاملترین اپلیکیشن بازی “پدرخوانده|دستیار مافیا” است که آموزش و نکات نقشها و همچنین قابلیت مدیریت بازی و اتفاقات شب را دارد. همچنین در این اپلیکیشن میتوانید با سناریوهای متعدد بازی مافیا مانند شب های مافیا, بازپرس و پدرخوانده بازی کنید.